OM SEASCAPE

Seascape er et ungt værft, bådbranchens new kids on the block, startet af de slovenske ex-prof mini-transat sejlere Andraz Mihelin og Kristian Hajnsek.

Deres attitude er udpræget entreprenørstil og do-it-yourself, de kommer med en befriende ærlig og uimponeret tilgang, og en fast tro på deres koncept.

Baggrunden er 5-6 år som fuldtids sejlere primært med base i Frankrig hvor de har kørt 2 kampagner (4 år) med deres selvbyggede prototyper minitransat650.

De er begge uddannede ingeniører (elektro og konstruktion).

Som designer har de valgt franskmanden Samuel Manuard, som også trådte sine barnesko i mini-miljøet med flere sejre bag sig, og nu er den ukronede designer-konge af OpenClass40 bådene.

Så! Seascape har saltvand i blodet, det er sejlere der bygger både for sejlere.

Filosofien er simpel og kan siges bedst med deres slogan: "Performance to the People".

Det handler om at tage de fantastiske sejlegenskaber (fart og sødygtighed) fra "Open-class" bådene, dvs fra mini'er til Imoca60, og gøre dem tilgængelige for almindlige sejlere, familiesejlere, tursejlere, hyggesejlere, nybegyndere, kort sagt det gode danske ord: Lystsejler

En helt afgørende nøgleparameter for deres performance begreb, er at en velsejlende turbåd anno 2016, skal kunne plane let og ubesværet, allerede i mellemluft. Alle seascape bådene planer i 4-6 m/s, hvilket er unikt for en båd der stadig definerer sig selv som "performance cruiser".

Den store kunst, der hvor seascape virkelig skiller sig ud fra konkurenterne, dvs regulære kapsejladsmaskiner som Melges24/32, Farr280 mv, er, at alle kan være med. Bådene er rigget simpelt, så simpelt som muligt, og designet så de kan styres med fuld kontrol også/især, når de planer 15 knob.

Fysikken bagved er i grunden meget simpel:

  • Bådene er, i kraft af smart engineering og moderne byggemetoder, bygget lette (ikke fældet nogen teaktræ her),
  • Har lavt tyngdepunkt (f.eks. dyb køl i bly/komposit, og kulfibermast som standard), 
  • Høj skrogstabilitet, 
  • Derfor kan de bære et stort sejlareal,
  • Og med stort rorbladsareal (dobbeltror) kan du styre dig ud af det, uden at skære op
  • Rosinen i pølseenden: Udover riggen, som på alle bådene er standard i kulfiber, er der brugt almidenlig glas, skum og poly/vinylester, så prisen ikke eksploderer i råmaterialer.

Seascape: Performance to the people. Den planende turbåd!





No comments:

Post a Comment